דרישת שלום מגן הפרחים – מכתב להורי הגן

הורים יקרים ,
חגיגות יום המשפחה וחג הפורים מאחורינו והנה חג הפסח כבר מתקרב.
הילדים בגן הפרחים גדלו והתבגרו וניתן כבר להבחין בהתפתחות היפה שלהם.
ראשית, המשחק ההדדי התרחב וכעת בולטים תכנים עמוקים יותר במשחק שכוללים דמיון רב וחלוקת תפקידים.
כך למשל, בחצר הגן, נצפו עקבות של "עכבישים" או "אריות" שכל חברי הקבוצה בורחים או עוקבים אחריהם. גם משחק "המשפחה" קיבל משמעות בגן ויש לנו "אימהות", "אבות", "תינוקות" ו"סבתות".

רוב ילדי הגן מכירים את סדר ימות השבוע והפנימו את המחזוריות שלהם. הם מצליחים לזהות את שמם ולתלות אותו על הלוח במפגש הבוקר, הם מזהים גם ספרות 1- 10 ומסדרים את השמות בהתאם. ישנם ילדים שמנסים לכתוב את השם הפרטי שלהם וגם הציור כבר לא רק שרבוט במקרים מסוימים וייצוגים אופייניים כמו פרח, שמש, שמיים וארץ מתחילים להתגבש.

מבחינה רגשית ושפתית הקבוצה עברה שינוי גדול מאוד. ניתן להבחין ביכולת גבוהה של גילויי אמפתיה לחברים והתנהגות פחות אגוצנטרית. הם מחלקים זה לזו בקבוקי שתייה, מנחמים אחד את השני ברגעי משבר ומזמינים חבר/ה שנותרו לבד בחצר. במקרים של מחלוקת הם פונים לצוות לקבלת עזרה ו/ או מחליטים ש"חייבים ללכת לפינת השיח".

בימים אלו אנו בוחנים את השינויים במזג האוויר ומתחילים להיפרד מעונת החורף. בחנו בזכוכיות מגדלת את הפרג , החרצית , למדנו על חלקי הפרח ואנו מצפים מאוד לאביב וחג הפסח.
אנו מתכוונים להמשיך את הלמידה שלנו אודות הפסח בדומה למודל שבו חקרנו את חג הפורים:
אליאב שאל: "למה מתחפשים בפורים"? – אף אחד לא ידע את התשובה. לכן החלטנו לחפש אותה.
נתן הציע שנחפש תשובה במחשב,  אורי חשב שעדיף לחפש אותה בטלוויזיה,  אפרת אמרה שיש גם פלאפון עם אינטרנט,  עלמה חשבה שהכי טוב לשאול את אמא,  תמר אמרה שרינת ויויו זה הכי טוב, קלואי הציעה שנחפש תשובה בפינת הספר, היאלי אמרה שרינת לא נתנה לנו שום תשובה ושהיא רק שרה כל הזמן, אדם אמר שיויו התחפש לליצן, ליה ראתה את המגילה באינטרנט ואמרה שמקריאים אותה בבית הכנסת.
המודל שתיארתי לכם מעודד בקרב ילדים למידת חקר. הגננת היא כבר לא מחזיקת הידע אלא מסייעת לילדים להגיע לשאלות ולתשובות בעצמם תוך כדי חתירה ומאמץ. ואכן, הילדים לומדים לשאול יותר ויותר שאלות, להתעניין ולחקור.

חשוב לי לשתף אתכם שגם בפסח בדומה לפורים לא אלמד את הסיפור ההיסטורי. שמתי לב שיש תגובות עזות כשאני מעלה דמויות מאיימות שמעוררות פחד ומתח ולכן בחרתי להתמקד במנהגים ובחוויית ליל הסדר.
אל דאגה הם עוד ילמדו שנים על גבי שנים את הסיפור ההיסטורי בגנים ובביה"ס..

אני שמחה מאוד לשמוע שיש בביתכם יותר ויותר אירוח של ילדי הגן בשעות אחה"צ. אני חושבת שזו הזדמנות טובה מאוד להתאמן על כישורים חברתיים ואני מעודדת ומפצירה בכם להמשיך ולקחת חלק באירוח. בנוסף, הייתי רוצה להציע למי שיכול מכם להתנדב ולארח "בית חם" אצלו בבית וכך קבוצה של ילדים תוכל להיפגש לטובת פעילות כלשהי. כשהילדים חוזרים מביקור אצל חבר/ה הם משתפים זאת בגן באושר רב ובדרך כלל זה מסייע להם להעמיק את הקשר גם בגן.
חופשת הפסח היא עיתוי מצוין לאירוח ולחיזוק הקשר עם החברים והגן.

לאחר חופשת הפסח יש בכוונתי לערוך בגן מידי יום שישי "שוק קח- תן". הפעילות תדרוש מכל ילד להביא משחק מהבית ולהשאיל אותו לחבר בתוך הגן למשחק קצר, בסוף היום כל המשחקים יחזרו עם הבעלים שלהם הביתה. המשחק חייב להיות בטיחותי, תואם גיל ונקי. שוק קח תן מזמן לילדים במה להתאמן על מיומנות של שיתוף. לחלק מהילדים זו תהיה התמודדות לא קלה אך לשם כך אנו מתאמנים. מניסיון קודם הפעילות מבורכת ומוצלחת.

עדכון על חברים: בקרוב רביד יחזור מחופשה בחו"ל וכולנו מצפים לו. בנוסף, ילדה חדשה בשם תמר עומדת להגיע ואנחנו מתרגשים לקראתה מאוד.

חן וצוות גן פרחים

השארת תגובה